Thursday 8 January 2015

Mama Part 9

August 1999 ( 13 tahun )  Coming Home.
“Hey..cheer up, you’re going to be home” Lapangan terbang Marco Polo Airport pada ketika itu dipenuhi dengan pelbagai manusia dari seluruh pelusuk dunia. Aku ditemani Jacob dan Isaac pada pagi itu untuk menghantar aku pulang ke Malaysia.  Sudah seminggu usaha pencarian Mama dilakukan, namun langsung tiada sebarang, tiada mayat yang dijumpai mahupun cebisan baju Mama yang terapung.
“It’s hard Jacob.. it’s hard…” Aku tidak mampu lagi menahan air mata. Aku rindukan Mama. Aku rindu dia. Kalau lah aku tidak melakukan perkara itu,Mama pasti masih ada.
“Hey..ssshh shhh.. Don’t cry girl it wasn’t your fault” Jacob menyarungkan jaketnya ke bahuku, waktu itu adalah musim panas paling dingin di Italy yang aku rasakan. Di lapangan terbang itu aku menagis sepuas hati. Jacob sekadar memerhati dari sisi.
Aku melambai Isaac dan Jacob buat kali terakhir sebelum aku pulang terbang ke Malaysia. Perbualan terakhirku dengan Jacob merakamkan detik terakhir cinta  pertama ku.
“You know, It’s true I follow you, knowing you for my mission but I’m sure I wasn’t telling a lie about one thing”
“What?”
“I did call you pretty because you are pretty” Aku tersengih di saat air mataku masih mengalir di pipi, kata-kata Jacob mencuit hatiku.
“Seriousl you’re…”
“My pick up line sucks.. I know I know” Pintas Jacob, aku ketawa lagi.
“Be strong girl, there’s home await you and I tell you nothing heals better than being home” Aku senyum kepada Jacob. Melambaikan lambaian terakhir, juga kepada Isaac.
“Take care Jacob, thanks for everything and please do improve your pick up line”
“You too girl you too”
Penerbangan kali ini terasa begitu asing tanpa Mama.Terasa kosong, terasa benar-benar bersendirian. Penerbangan ini memberi seribu satu makna. Penerbangan yang bakal membawa aku hari esok yang sudah tentu berbeza wajah daripada sebelum ini. Aku tarik nafas, di telinga aku mainkan lagu Skylar Grey-Coming Home
And the blood will dry
underneath my nails
and the wind will rise up
to fill my sails
so you can doubt
and you can hate
but I know, no matter what it takes
I'm coming home
I'm coming home
tell the world I'm coming home
let the rain wash away
all the pain of yesterday
I know my kingdom awaits
and they've forgiven my mistakes
I'm coming home
I'm coming home
tell the world I'm coming...
Still far away
from where I belong
but it's always darkest
before the dawn
so you can doubt
and you can hate
but I know, no matter what it takes
I'm coming home
I'm coming home
tell the world I'm coming home
let the rain wash away
all the pain of yesterday
I know my kingdom awaits
and they've forgiven my mistakes
I'm coming home
I'm coming home
tell the world I'm coming...
I'm coming home


No comments:

Post a Comment