Thursday 8 January 2015

Mama (part 3)

Pertengahan April 1993 “Di alam mimpi”
Pertengahan musim sejuk itu aku macam dalam mimpi. Sudah 4 bulan sejak aku mengenali Mama, kalau difikirkan secara logik seorang anak kecil yang berjauhan dengan ibu bapanya pasti merengek ingin pulang ke rumah setelah sekian lama jauh terpisah. But Mama was good, like a magician she somehow give me a charm so that I’ll forget about my parents. The way she talks, persuade and communicate as if she was my real mother makes me feel so safe and comfortable in her arms.
Sepanjang 4 bulan itu aku tidak mengira sudah beberapa kali aku menaiki kapal terbang, sudah berapa buah hotel, motel, homestay, atau B&B (bed and breakfast) yang aku inap. Mama benar-benar seakan-akan Peter Pan yang sebenar yang seakan-akan telah membawa aku ke alam kayangan
Tanpa aku ketahui berita tentang kehilanganku telah menjadi satu bahan media massa di Malaysia . Satu Negara digemparkan dengan kehilangan diriku, poster wajahku terpampang di seluruh Malaysia.  Ayah dan Mak sudah tentu separuh nyawa risau akan diriku. Namun aku sememangnya dasar anak bertuah saat seluruh negara digemparkan dengan berita kehilanganku. Aku sedang menikmati mimpi indah di Disneyland yang pertama dicipta di dunia Disneyland Anaheim California.
Aku benar-benar seperti di alam mimpi saat aku melihat watak-watak animasi yang selama ini dalam kaca tv berada di hadapan mata. Dunia Disney bagaikan syurga kanak-kanak. Castle indah, merry go round yang berpusing dan perarakan kereta berhias  menjadi kenangan  manis yang tersimpan indah dalam memori.
Setelah puas bermain di Disneyland, Mama membawa aku pulang  ke sebuah hotel bed and breakfast di pinggir highway California.  Setelah 4 bulan tinggal bersama Mama aku semakin arif berbahasa inggeris dan aku semakin lupa berbahasa melayu.  Malam itu sesudah menikmati chiken chop dan mashed potatoes dan French fries, kami duduk di atas katil  menonton rancangan komedi di dalam tv.
“Lisa, do you like living with me?”
“Yes mama but..”
“But what?”
“I miss my Ayah and Mak”
Mama merangkul aku ke dalam dakapan dan kemudian berbisik.
“Lisa, do you understand what home really meant?”
“It’s a house isn’t it?”
“Yes  more or less but house and a home means different things”
“How?”
“ A house isn’t a home when you don’t have your family in it but anywhere can be a home as long as you’re loved one is with you. Got it?”
“So you’re saying this room is our house too?”
“No, Im saying your presence is my home. When you are here, I feel at home, at ease”
“Then I’m your house?”

“Hahaha, yes more or less. So stay with me for a little while more darling. Be my home be my house, just for a while more. One day I’m going to send you back, I promise but for now be with me okay?” Suara Mama malam itu sungguh sayu dan syahdu dan aku balas dakapan itu.

No comments:

Post a Comment